onsdag 6 maj 2015

Den elaka vikarien av Anders Fager

Behöver du lära dig läsa?
 Här på biblioteket vimlar det av bra böcker att öva på men den allra bästa är Anders Fagers första barnbok.
Efter ett besök i den här skolan kommer du inte våga annat än att lära dig läsa. Jag skulle då rakt inte ta risken att göra vikarien på dåligt humör. Om hon skulle komma.
Men liksom all annan riktig ondska behöver hon dock åkallas.

En helt vanlig morgon i den helt vanliga, trevliga staden råkar den vanliga, trevliga magistern att skära sig i fingret på en kattmatsburk. Blodet sprutar och läraren måste till sjukhus.
Rekorn ringer runt till alla vanliga och trevliga vikarier han känner men alla är upptagna och till slut har han inget annat val än att slå numret 66666.

Barnen håller andan. De vet vad som väntar. Rektorn ler och misstänker ingenting. Nu händer det. In på motorcykel dundrar vikarien och när det är dags för henne att lämna skolan igen är ingenting längre som förr.

Det är här är som en riktig splatterfilm förtäckt till barnbok. På bilderna forsar det blod och tarmar men de hejdlöst roliga rimmen håller en i handen så man inte blir allt för rädd. Ja, rimmen! Hela berättelsen är på oemotståndligt rim och jag hade aldrig kunnat föreställa mig demoner och avgrundsondska på rim!
Jag har läst om den här boken flera, flera gånger och jag har garvat högt och ryst så jag fått gåshud och äcklats och myst och önskat att det var med den här boken jag fick lära mig läsa!
Grattis alla barn!
 Och kom till mig sen när ni lärt er läsa ordentligt så tar vi itu med Lovecraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar