onsdag 22 maj 2013

Pixis bok av Mårten Melin

Äntligen kom den, Pixis bok. Som vi har väntat, mina bokcirkelbarn och jag. Och nu har vi läst allihop. Jag tjuvstartade och läste den samma dag den släpptes för det finns faktiskt gränser för hur länge man kan hålla sig. Men idag pratade vi om den. Men mer om det senare.
Pixi dör i en bilolycka tillsammans med sin mamma och pappa. Hon hamnar i himlen där allt är ljust och vackert. Men lyckan blir inte långvarig för Pixis morbror lyckas återuppliva henne och hon dras ner till jorden och livet igen.
Pixi kommer tillbaka förändrad. Inte nog med att hon lever och alla hennes skador är läkta; hon har blivit fantastiskt snygg! Och stark! Överjordiskt snygg och stark faktiskt. Men Pixi är inte lycklig. Hon saknar sina föräldrar och hon är inte riktigt hundra på om det är kvar på jorden hon vill vara.
På Skogsbingelskolan träffar hon andra barn som också är speciella. Adam, till exempel som är vampyr men himla charmig. Hon trivs ganska bra på skolan men inte lika bra som uppe i himlen, så klart. Men när hon står uppe på hustaket och kanske skall hoppa kommer hennes framtida jag och försöker stoppa henne, försöker få henne att vilja fortsätta leva.
Men kommer hon att lyckas?
Jag tyckte jättemycket om den här boken. Kanske hade jag velat ha lite mer kärlek. Men mina bokcirkelbarn blev skitförbannade på slutet. Jag tolkade det däremot helt annorlunda. Vi diskuterade länge och väl och vägde för eller emot och läste noga, noga tillsammans. Jag vill inte spoila slutet för er som inte har läst men samtidigt undrar jag jättemycket. Hur tolkar ni?
Finns boken inne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar