måndag 3 september 2012

Het

När jag var liten brukade jag låna några särskilda böcker på biblioteket ibland. Jag läste dem i smyg och gömde dem väl för mamma. Ni kan säkert lista ut vilken sorts böcker det var. Japp. Snusk!
Men det är inte helt lätt att komma över bra snusk. Hans-Eric Hellberg var länge ganska ensam om att skriva om sex för ungdomar och förutom hans böcker om Jonnie och Katarina fanns det mest snuskiga vuxenböcker som förvisso var spännande men lite överkurs för en elvaåring. Och så är det mycket fortfarande.
Visst, Katarina von Bredow är fin på snusk och visst finns det andra men det är svårt att skriva om sex för ungdomar. Eller snarare är det svårt att skriva om sex för ungdomar utan att vara problematiserande. Det skall finnas med krossade hjärtan, oro för graviditeter och annat elände och det vill man inte alltid ha. Ibland vill man bara ha det där snaskiga. Och allra helst något snaskigt man kan identifiera sig med. Och det kanske man inte gör med grottbjörnsfolk eller glittrande vampyrer.
Som en skänk från ovan kommer därför denna förträffliga samling berättelser ut i dagarna. Het består av tio olika berättelser av tio olika författare och de är allihop fantastiskt snuskiga och pirriga och sexiga och precis allt man kan önska sig. Man kan läsa i smyg då och då. Eller alla i ett svep, hungrigt frossande. Antingen hemma bakom en låst dörr eller i smyg bakom en bokhylla här på biblioteket om man inte vågar låna hem den.
Jag läser nöjt om kåthet, om kärleksrus och om sexuella fantasier. Och som jag gillar! Jag gillar till exempel Lisa Bjärbos novell som utspelas i ett klassrum och nästan helt i huvudpersonens huvud. Hon har precis upptäckt hur snygg och underbar klasskompisen är och nu kan hon inte tänka på något annat än honom och hans kropp. De sitter bredvid varandra och när ingen ser smeker de varandra under bänken och kan inte vänta tills lektionen är slut. Och Jenny Jägerfeldts som är bland det hetaste jag läst. Och Sara Ohlssons berättelse om lillebrors kompis som tydligen hunnit växa till sig och blivit himla snygg.
Jag gillar dem allihop och jag gillar själva blandningen. Jag tänker mig att alla kan hitta sin favorit oavsett om man tänder på killar eller tjejer eller inte ens har bestämt sig än. (Och oavsett man är 11 år, sjutton eller i mitt fall 37. )

Finns boken inne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar