fredag 13 april 2012

Oknytt!

I Salem verkar det största påsklovsnöjet vara att hänga på bibblan med mig. Idag är Linn här.
Hon älskar hela Spiderwick-serien. Den läser hon om och om igen. Hon skriver egna berättelser och gör illustrationer inspirerade av de böckerna. Så fort hennes bok är färdig kommer den att finnas att låna här.
Hej!  Idag får jag Linn skriva på Karins blogg. Om ni gillar fantasi och oknytt borde ni läsa Spiderwick. Den första boken heter Vättar i väggen och andra boken heter Stenens öga. Om ni vill veta mer om oknytt kan ni läsa Arthur Spiderwicks fälthandbok över vår sagolika omgivning. Annars finns det en bok som jag ock Karin rekommenderar som heter Missne och Robin. Hej hej leverpastej.


1982 var jag sju år och fick Inger Edelfeldts Missne och Robin av min mamma. Den kom att bli den viktigaste boken i mitt liv då den för alltid formade mig som läsare. Sedan den boken letar jag ständigt efter böcker som ger mig samma känsla. Missne och Robin har följt mig genom livet. Jag har skrivit uppsatser om den, läst den högt för folk jag varit kär i och drömmer fortfarande om att en dag hitta en skälmsk tjärnalv att förälska mig i.
Missne och Robin handlar om Torun som är precis mellan barn och tonåring. Hon är inte riktigt redo att bli riktig tonåring än, vill fortfarande leka och klä ut sig. I sommartorpet är de varje sommar, Torun och hennes föräldrar. Här brukar hon leka med sin kompis Åsa men inte i år. I år är Åsa utomlands och förresten är hon inte lika kul att vara med längre. Hon vill hellre prata om smink och killar istället för att klä ut sig och blanda till trolldrycker. När Torun tar på sig Robin Hood-hatten ser hon inte lika tjejig ut längre. Hon känner sig starkare och modigare. I skogen möter hon Missne, en lömsk tjärnalv som lockar ner människor i sin tjärn och dränker dem. Men hon möter också andra oknytt och några som har varit levande människor en gång för länge sedan men som gått vilse i skogen.
Missne och Robin är världens bästa bok. Och nu läser Linn den! Det skall bli så roligt att höra vad hon kommer att tycka om den. Säkert inte lika mycket som hon tycker om Spiderwick, förstås. Men jag hoppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar