fredag 6 april 2012

I Love Mårten Melin!

Ibland blir jag så lycklig av böcker att jag vill ställa till med fest!
Det händer när böcker är precis så bra som jag hoppats men dessutom ger mig presenter. Jag skall förklara.
Jag är Love är en helt fristående fortsättning på en favoritbok, Förvandlad som jag läste förra året. I den boken börjar Måns på Monsterskolan eftersom han är lite speciell. Nu är det Loves tur. Han är också ganska speciell. Men jag måste gå längre tillbaka för att ni skall förstå hur lycklig jag är. För visst, Jag är Love är fantastiskt bra. Men hur fantastiskt bra är en lång historia.
Jag börjar från början och då måste jag börja med mitt första möte med Mårten Melin. Boken var Djävla Lucia och den är riktigt, djävla bra. Den handlar om en kille som heter Martin och är ganska blyg. Han är dökär i en tjej men vågar absolut inte visa det. En dag börjar det en ny tjej i klassen och hon är allt som Martin inte är. Hon är allt som ingen annan är heller, faktiskt. Hon är cool, mäktig och har särskilda krafter. Hur speciell hon faktiskt är skall jag inte avslöja här för ni måste läsa boken själva. Men jag kan säga att hennes pappa är ganska känd. Lucia har som uppdrag att hjälpa Martin. Och det gör hon. Fast inte som det var tänkt från början.

Sedan läste jag Förvandlad. Som jag älskar den boken! Jag tror knappt det finns en elva-åring jag inte tvingat att läsa den. Och som älskat den lika mycket. Den har en så perfekt blandning av kärlek och spänning att killar och tjejer gillar precis lika mycket. Och pirr. En massa härligt pirr!
Måns är en helt vanlig kille, tror han. Men på sistone har han vaknat med gräs i sängen och päls i munnen. Vad gör han egentligen när han går i sömnen? Han föräldrar anser att det är bäst att Måns tas in på en särskild internatskola där de kan hjälpa barn som eh, går i sömnen. Men inte är det Måns egentliga problem, inte. Sakta går det upp för honom att han är en shapeshifter. Varje gång han blir så där lite pirrig som man kan bli om man tänker på en tjej man gillar eller en kille så förvandlas han till ett stort kattdjur och kan bli ganska farlig. På internatskolan Skogsbingelskolan, eller Monsterskolan som den kallas finns en samling minst sagt speciella elever. Man måste till exempel alltid bära ett kors om halsen som skydd för en av eleverna. Men där finns också Felicia som också kan förvandlas till katt. Hur mysigt som helst!

Så nu kan jag äntligen berätta om nya boken Jag är Love. Nu kan ni bakgrunden.
Love har det jobbigt. Alla blir nämligen kära i honom. Hela tiden. Det låter väl trevligt, tänker ni. Det är det inte. Han får aldrig vara i fred. Någonsin. Alla eleverna och alla lärare är som galna i honom och när det till slut blir kalabalik i skolan kommer hans pappa som han inte har träffat på hur länge som helst och hälsar på. Loves pappa är också lite speciell. Faktum är att han är Amor eller Cupido. Kärleksguden, helt enkelt. Och det är därför Love är som han är. På Skogsbingelskolan kan Love få hjälp, berättar pappan. Hjälp att hantera sina krafter. Vid det här laget är Love desperat och gör vad som helst för att få lugn och ro. Om en internatskola långt inne i skogen är räddningen tar han tacksamt emot den.
Jag gillar att vara tillbaka på en skola jag gillar och jag gläds åt att Måns och Felicia fortfarande är kära i varandra. Det känns som att träffa gamla kompisar! Tänk er då hur lycklig jag blir när Loves första kompis någonsin Hella, den första tjej hans kraft inte biter på, visar sig vara Lucias tvillingsyster och jag längre fram får träffa henne igen och får veta att hon och Martin fortfarande är tillsammans! Det är då jag blir så lycklig att jag vill ställa till med fest. Vilken present! Tack snälla, Mårten Melin!

Som jag ser fram emot nästa del i Monsterskolan-serien. Den kommer först nästa vår och skall tydligen handla om vampyren Adam. I väntan på den har jag två olästa böcker av Mårten Melin hemma; Amor anfaller (som Love har läst!) och Som trolleri. Hej påsklov!

Finns böckerna inne?

1 kommentar:

  1. Nämen! Tack snälla för detta, Skräcködlan! Det gör det lättare för mig att sätta mig vid skrivbordet och skriva tredje delen. "Pixi" kommer den att heta (tror jag) och ja, Adam kommer vara med en hel del. Och Jenny. Och så Pixi, då ...

    SvaraRadera