lördag 24 september 2011

Cirkusflickan av Camilla Lagerqvist

Jag har alltid fascinerats av cirkuslivet. En vacker dag tänker jag rymma iväg med en cirkus. Och gifta mig med en tigertämjare.
Jag skall bara lära mig några grymma konster först och kanske övervinna min rädsla för både stora djur och höga höjder. För tänk ändå; doften av sågspån och popcorn, spänningen i luften, läskiga clowner och vackra trapetskonstnärer. Vilket tjus!
Om det handlar Camilla Lagerqvists bok om Ellen. Fast på riktigt. Bakom den här fantastiska föreställningen som jag har är det ett slitsamt och hårt liv på en cirkus.
Ellen är sex år 1917 när hennes mamma säljer henne till Madame Zenitha och en kall, kärlekslös tillvaro. Vi får följa Ellen från liten flicka till hyllad cirkusprinsessa och även om min romantiska bild av cirkuslivet delvis förstörs älskar jag det! Berättelsen är spännande och gripande och väldigt intressant i brist på bättre ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar